e-Podatki

Skutki zmian podatku od towarów i usług mogą okazać się przykre. 2008-03-04


Jak czytamy w Rzeczpospolitej, projekt nowelizacji ustawy o VAT jest pozytywnie oceniany przez ekspertów i przedsiębiorców. Zawiera jednak nowe luki prawne, które mogą być wykorzystane przez nieuczciwych

(…) Kupując, nie odliczysz, sprzedając, zapłacisz
Pierwsza zmiana, która zaskoczy wielu podatników, to likwidacja zwolnienia dla sprzedaży towarów używanych. Chodzi przede wszystkim o maszyny, urządzenia i środki transportu, które co najmniej przez pół roku były użytkowane przez podatnika (tak są one zdefiniowane w art. 43 ust. 2 ustawy o VAT).
(…) Co to oznacza w praktyce? Firma, która kupiła w 2003 r. samochód osobowy nieuprawniający do odliczenia VAT, dziś może go sprzedać bez naliczania VAT. Po wejściu w życie projektu będzie musiała wystawić fakturę z 22-proc. podatkiem.

(…) Ważne potwierdzenie
Druga propozycja, którą z całą pewnością trzeba jeszcze przeanalizować, jest groźna nie tyle dla samych podatników, ile dla budżetu państwa. Chodzi o nowe zasady ujmowania wystawionych faktur korygujących.
Projekt przewiduje przeniesienie zasad ujmowania korekt zmniejszających podatek należny z rozporządzenia ministra finansów do ustawy o VAT. W wyroku z 11 grudnia ubiegłego roku nakazał to zrobić Trybunał Konstytucyjny. Przy okazji autorzy projektu wprowadzili jednak dodatkowe zmiany. Polegają one na tym, że sprzedawca będzie ujmował skutki korekty – zarówno zwiększającej, jak i zmniejszającej VAT należny – pod warunkiem posiadania potwierdzenia jej odbioru przez kontrahenta.

(…) Trzeba czekać na list z Australii
Niektóre zmiany mogą skomplikować życie eksporterów. Obecnie obowiązek podatkowy w eksporcie powstaje z chwilą potwierdzenia przez urząd celny wywozu towaru poza terytorium Unii Europejskiej. Projekt przewiduje, że zasada ta będzie uchylona.
Obowiązek podatkowy będzie powstawał na zasadach ogólnych. Zdecyduje więc data wydania towaru nabywcy, np. firmy w Australii. Niestety podatnicy często dowiadują się o niej ze znacznym opóźnieniem. Muszą bowiem czekać na dokumenty przewozowe, a praktyka pokazuje, że nie zawsze wracają one w ciągu miesiąca. Istnieje więc obawa, że eksporterzy bez przerwy będą musieli korygować rozliczenia za poprzednie miesiące. (…)
(źródło: Rzeczpospolita)