e-Podatki

Gadżety bez podatku. 2006-03-14


Można dołączać zachęcające dodatki do oferowanego towaru i nie płacić od tego podatku. Służy to zwiększeniu sprzedaży, a więc działalności przedsiębiorstwa.

(…) Dyskusja rozpoczęła się po 1 czerwca 2005 r. (wówczas zmieniły się przepisy). Chodziło o to, że przedsiębiorcy nie wiedzieli, czy sprzedając swój towar - proszek, kawę, gazetę - z załączonym gadżetem (płytą DVD, torbą plażową, kosmetyczką, filiżanką) mają go opodatkowywać VAT.

Urząd skarbowy w Poznaniu w swej interpretacji wyraził np. pogląd, że: "w stanie prawnym obowiązującym od 1 czerwca 2005 r. nie podlega opodatkowaniu nieodpłatne przekazanie materiałów reklamowych tylko w formie drukowanej (gazetki reklamowe, foldery, ulotki, katalogi), a przekazanie materiałów promocyjnych w postaci płyt CD podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów (...)".


Wreszcie warszawski urząd skarbowy wydał interpretację korzystną dla podatników: gratisy nie podlegają opodatkowaniu, jeśli ich wartość netto nie przekracza 5 zł. Mówił o dodatkach dołączanych do gazet, ale rzecz dotyczy wszystkich innych gratisów. (…)


(…) Cały problem wynika z niewłaściwego zrozumienia relacji między art. 7 ust. 2 a art. 7 ust. 3 ustawy o VAT. Pierwszy mówi, że opodatkowaniu podlega przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością. Z brzmienia przepisu wynika wprost, że nieodpłatne przekazanie towarów na cele reklamowe bez względu na ich wartość nie podlega opodatkowaniu. Artykuł 7 ust. 3 dodatkowo potwierdza, że ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych ani prezentów o małej wartości i do próbek. Skoro ust. 2 ma zastosowanie tylko do przekazania na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, to oczywiste jest, że nie ma zastosowania do żadnego przekazania towarów w celach związanych z przedsiębiorstwem. (…)

(…) Oznacza to, że stanowisko "warszawskie" jest nie tylko korzystne, ale także - zdaniem Łukasza Mazura, doradcy podatkowego z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej - całkowicie słuszne. Bezpłatny gadżet załączony do sprzedawanego czasopisma ma bowiem zwiększyć jego sprzedaż, jest więc w konsekwencji związany z prowadzoną działalnością. Takie zaś nieodpłatne działanie opodatkowaniu nie podlega. (…)

(źródło: Rzeczpospolita 14/03/2006)