e-Podatki

1.4. Ruszyła kolejna edycja kampanii: Nie bądź jeleń, weź paragon 2014-01-21


Rusza kolejna, zimowa edycja ogólnopolskiej kampanii informacyjnej Ministerstwa Finansów "Nie bądź jeleń, weź paragon". Akcja ma uświadomić korzyści płynące z brania paragonów oraz z rzetelnego ewidencjonowania obrotów na kasach fiskalnych przez przedsiębiorców. Akcja jest prowadzona w okresie ferii zimowych, w tym roku od 20 stycznia do 2 marca 2014 r.

Jednym z celów akcji jest przypomnienie o obowiązku wydawania paragonów przy każdej transakcji. Ma to duże znaczenie nie tylko dla kupującego, dla którego paragon jest podstawowym dowodem zakupu, umożliwiającym ewentualną reklamację, ale również dla wszystkich podatników. Żądając od sprzedawcy paragonu wspieramy uczciwą konkurencję oraz przyczyniamy się do zwalczania szarej strefy. Paragon jest potwierdzeniem, że kwota podatku trafiła do budżetu państwa, czyli do naszej wspólnej kasy, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy.

Kampania przypomina, że biorąc paragon:

  • ułatwiamy sobie złożenie reklamacji,
  • mamy możliwość porównania cen,
  • wspieramy uczciwą konkurencję,
  • mamy pewność, że nie zostaliśmy oszukani,
  • zmniejszamy szarą strefę,
  • dokładamy starań, żeby zapłacony przez nas w cenie podatek trafił do budżetu państwa.

W ramach akcji pracownicy urzędów kontroli skarbowej, izb skarbowych oraz urzędów skarbowych prowadzą działania informacyjne i edukacyjne. Kampania jest prowadzona przede wszystkim wśród właścicieli sklepów, stoisk, straganów, ich klientów oraz wśród młodzieży i dzieci. Dla tych ostatnich organizowane są spotkania na obozach zimowych, konkursy i wystawy oraz wiele innych działań.

Podobnie jak w poprzednich edycjach, również i tym razem akcję wspiera znany polski satyryk Andrzej Mleczko. Rysunek, w sposób charakterystyczny dla artysty – lekki i satyryczny - informuje klientów i sprzedających o potrzebie brania i wydawania paragonu.

(Źródło: Ministerstwo Finansów)