e-Podatki

1.1. Ruszyła kolejna edycja akcji \"Weź paragon\" 2013-01-15


W dniu 14 stycznia ruszyła kolejna już ogólnopolska akcja Ministerstwa Finansów „Weź paragon". Potrwa do 24 lutego 2013 r. Kontrolerzy skarbowi będą sprawdzać prawidłowe ewidencjonowanie sprzedaży na kasach fiskalnych w miejscowościach turystycznych i przypominać o obowiązku wydawania paragonów przy każdej transakcji.

Jednym z celów akcji jest informowanie podatników o korzyściach płynących z posiadania paragonu. Wydanie paragonu w sklepie, barze czy restauracji ma duże znaczenie nie tylko dla kupującego, ale również dla wszystkich podatników. Otrzymanie paragonu to prawo konsumenta i podatnika. Dla konsumenta oznacza łatwiejsze złożenie reklamacji (musi udowodnić bowiem, że zakupił reklamowany towar u danego sprzedawcy). Paragon jest potwierdzeniem, że kwota podatku trafiła do budżetu państwa. Ponadto sprzedawcy, którzy uczciwie rejestrują sprzedaż na kasach fiskalnych, przestrzegają zasad uczciwej konkurencji.

- Zmierzamy do takiego stanu, w którym przedsiębiorcy nie będą uchylali się od obowiązku rejestrowania sprzedaży na kasie fiskalnej, a otrzymanie paragonu za zakupiony towar będzie powszechne. Znaczącą rolę do odegrania w tym procesie mają klienci, do których kierujemy materiały informacyjne. Zależy nam na wzmocnieniu świadomości społecznej i wiedzy o tym, że paragon to z jednej strony dowód potrzebny przy reklamacji, a z drugiej potwierdzenie uczciwego rozliczania się z naszym wspólnym budżetem. Paragon jest także dowodem na tworzenie uczciwej konkurencji. To jeden z wielu sposobów na wsparcie uczciwych przedsiębiorców, którzy sami nie poradzą sobie w walce z szarą strefą - mówi wiceminister finansów, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej Andrzej Parafianowicz.

Tegoroczną akcję „Weź paragon" kolejny raz z rzędu będzie promował rysunek Andrzeja Mleczki, jednego z najpopularniejszych polskich rysowników. W sposób charakterystyczny dla artysty – lekki i satyryczny – ma informować klientów i sprzedających o potrzebie brania i wydawania paragonu.

Wcześniejsze edycje zyskały liczne poparcie urzędów i organizacji, w tym m.in. Business Centre Club, Państwowej Inspekcji Pracy, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wojewódzkich inspektorów handlowych, władz samorządów wojewódzkich i terytorialnych oraz cechów rzemiosł różnych.

(Źródło: Ministerstwo Finansów)