e-Podatki

1.4. Akcja Weź paragon trwa 2011-08-16


Trwa akcja „Weź paragon”. Rozpoczęła się na początku wakacji i potrwa do końca sierpnia. Do akcji oprócz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz wojewódzkich inspektoratów inspekcji handlowej przyłączyło się również Business Centre Club. W akcji uczestniczą też powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów, Federacja Konsumentów i Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz samorządy lokalne.

W akcji chcą też uczestniczyć m.in. właściciele kąpielisk, hoteli, parków rozrywki, którym zależy na wspieraniu uczciwej konkurencji. Do urzędów dzwonią zarówno oszukani klienci, jak i ukarani sprzedawców. Osoby, które nie otrzymały paragonu, najczęściej chcą się dowiedzieć, czy sprzedawca mógł odmówić jego wydania.

Akcja „Weź paragon” ma na celu m.in. przypominać, że wydanie paragonu w sklepie, barze czy restauracji ma duże znaczenie dla kupującego. Dzięki niemu nie tylko łatwiej jest dochodzić swoich praw np. w razie reklamacji wadliwego towaru czy usługi, ale również porównywać ceny u różnych sprzedawców i kontrolować własne wydatki. Chodzi również o uświadomienie przedsiębiorcom potrzeby rzetelnego wydawania paragonów.

Zdaniem urzędów skarbowych podatnicy coraz lepiej wywiązują się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych. Zdarzają się jednak i tacy, którzy rejestrują co któryś paragon, pozorują ewidencjonowanie przez przypadkowe naciskanie klawiszy kasy, przez co paragon nie jest wprowadzany do modułu kasy; ewidencjonują transakcje w kasie, ale nie zatwierdzają ich, a następnie anulują; umieszczają kasy w niewidocznym miejscu. Nienabijanie sprzedaży w kasie tłumaczą przerwami w dostawach prądu, zalaniem kasy piwem lub olejem, pośpiechem w obsłudze klientów i niechęcią klientów do brania paragonów.

Inspektorzy czynności służbowe wykonują w miejscach i godzinach prowadzenia działalności przez 7 dni w tygodniu, również w nocy. Kontrolerzy sprawdzają zwłaszcza miejsca, które latem cieszą się największą popularnością wśród mieszkańców i turystów. Są to m.in. okolice popularnych kąpielisk, ośrodki rekreacyjne. Sprawdzane są także placówki gastronomiczne, stacje paliw, taksówki. Kontrolerzy odwiedzają różnego rodzaju festynów, gdzie posiadanie i używanie kas fiskalnych najczęściej jest wyjątkiem oraz fast foody, punkty sprzedaży lodów, gofrów i okularów przeciwsłonecznych.

Akcję promuje rysunek Andrzeja Mleczki, jednego z najpopularniejszych polskich rysowników. Kolejna taka akcja zostanie zorganizowana w czasie ferii zimowych.

(Źródło: Ministerstwo Finansów)