e-Podatki

1.1. Nie bądź jeleń, weź paragon 2011-07-12


Ruszyła kolejna odsłona akcji Ministerstwa Finansów „Weź paragon”. Kontrolerzy skarbowi podczas wakacji będą sprawdzać prawidłowe ewidencjonowanie sprzedaży na kasach fiskalnych w miejscowościach turystycznych i przypominać o obowiązku wydawania paragonów przy każdej transakcji. Akcję promuje rysunek Andrzeja Mleczki przedstawiający jelenia na zakupach.

Akcja jest prowadzona we współpracy m.in. z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz wojewódzkimi inspektoratami inspekcji handlowej. Jej celem jest przypomnienie, że wydanie paragonu w sklepie, barze czy restauracji ma duże znaczenie dla kupującego. Dzięki niemu nie tylko łatwiej jest dochodzić swoich praw np. w razie reklamacji wadliwego towaru czy usługi, ale również porównywać ceny u różnych sprzedawców i kontrolować własne wydatki. Chodzi również o uświadomienie przedsiębiorcom potrzeby rzetelnego wydawania paragonów.

Akcję wspierają powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów, Federacja Konsumentów i Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz samorządy lokalne i niektóre przedsiębiorstwa. Sprzedającym i urlopowiczom będą też rozdawane kartki pocztowe z rysunkiem przygotowanym przez Andrzeja Mleczkę.

– Domagając się paragonu, tworzymy też warunki uczciwej konkurencji i eliminujemy z rynku szarą strefę. Dzięki niemu wiadomo dokładnie, ile podatku zostanie odprowadzone do budżetu, a przecież większe wpływy oznaczają więcej pieniędzy na dofinansowanie sfery publicznej, np. policji czy służby zdrowia – tłumaczy wiceminister finansów, generalny inspektor kontroli skarbowej Andrzej Parafianowicz.

UOKiK przypomina, że dowód zakupu musimy otrzymać niezależnie od miejsca sprzedaży produktu. Dotyczy to zatem nie tylko zakupów na bazarze, stoisku z pamiątkami czy w Internecie. Paragon powinien być wydany również wówczas, gdy kupujemy bilet autobusowy, do kina, na mecz. Warto też pamiętać, że zgodnie z prawem dowodem na zawartą transakcję – obok paragonu – może być potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura VAT, a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły (więcej o reklamacji bez paragonu i o jego znaczeniu w sytuacjach nietypowych na stronie UOKiK).

Jeśli sprzedawca nie chce wydać paragonu, należy to zgłosić do urzędu kontroli skarbowej (sprawdź wykaz UKS-ów). Natomiast w razie problemów z zakupami czy odrzuconą reklamacją można liczyć na bezpłatną pomoc miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Poradę prawną można również uzyskać dzwoniąc pod darmowy numer infolinii konsumenckiej 800 007 707.

Akcja jest prowadzona przez resort finansów od 2004 r. W ubiegłym roku w ramach akcji kontrolerzy skarbowi wystawili ok. 13 tys. mandatów na kwotę 3,2 mln zł.

(Źródło: Ministerstwo Finansów)