e-Podatki

Wzrost kosztów działań promocyjnych wskutek wprowadzenia VAT 2011-02-28


Planowane zmiany w sposobie naliczania podatku VAT mogą spowodować wzrost kosztów prowadzenia działań promocyjnych – i to nawet o 20 proc. Nowe przepisy mogą zacząć obowiązywać już od 1 kwietnia 2011 r.

Co to oznacza dla firm? Jak przewidują eksperci firmy doradczej Deloitte firmy będą musiały zrewidować swoje plany marketingowe, tak aby nie przekroczyć budżetów przeznaczonych na działania promocyjne.

Zmiany proponowane przez Ministerstwo Finansów wymusza konieczność dostosowania polskiego prawa do wymogów Unii Europejskiej. Polska jest jednym z ostatnich krajów, w którym stosowane są szerokie wyłączenie z opodatkowania nieodpłatnych przekazań towarów. Nowe przepisy najprawdopodobniej wejdą w życie od 1 kwietnia br. Przekazanie gadżetów, prezentów świątecznych, wygranych w konkursach kontrahentom czy konsumentom będzie się wówczas wiązało się z koniecznością uiszczenia podatku przez podmiot wydający. Wolne od podatku pozostaną tylko o wartości do 10 złotych lub 100 zł, ale tylko wtedy, gdy prowadzona jest dokładna ewidencja świadczeń na rzecz danej osoby.

Kto najbardziej odczuje zmiany? Przede wszystkim branża FMCG, czyli firmy zajmujące się produkcją i sprzedażą kosmetyków, chemii gospodarczej i artykułów spożywczych oraz sektor farmaceutyczny. Skutki znowelizowanych przepisów mogą objąć również przedstawicieli innych branż, jeżeli prowadzą oni np. konkursy.

Koszty działań marketingowych polegających na przekazywaniu nieodpłatnie towarów mogą wzrosnąć o wartość podatku VAT (5, 8 lub 23 proc. – w zależności od rodzaju przekazywanych towarów). W wielu firmach będzie to związane z dostosowaniem strategii marketingowych i obniżenia kosztów działań w tym zakresie. Może to oznaczać, przynajmniej na początku, ograniczenia kampanii promocyjnych.

(Źródło: Deloitte)